Det är viktigt att du även denna gång har gjort din läsläxa och kommer väl förberedd till lektionen och textsamtalet för att du ska kunna bidra till det arbetet som ska göras.
Varje vecka kommer jag att lägga in uppgifterna eftersom här på bloggen så du vet vilket arbete som ska göras.
Läsläxan:
- tisdag vecka 46 ska du ha läst till sidan 48 och funderat på vilka huvudpersonerna. Hur skulle du beskriva att de är som personer? Vilka inre egenskaper har de?
- tisdag vecka 47 ska du ha läst till sidan 97. Välj ut ett citat ifrån boken som du tycker är intressant. Motivera varför du har valt just det citatet.
- tisdag vecka 48 ska du ha läst till sidan 149.
- tisdag vecka 49 ska du ha läst ut boken.
Med förhoppning om många trevliga lässtunder och givande textsamtal!
/Ulrika
PS. Det finns även möjlighet att lyssna på boken via denna länk:
Länk till Stå ut!
Länk till Stå ut!
Läsförståelse
|
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll och
kommentera centrala delar med viss koppling till tidsaspekter och
orsakssamband visar eleven grundläggande läsförståelse FORMATIV RESPONS: För
att nå till nästa nivå behöver du skriva/säga mer i dina svar. Du behöver
berätta mer och motivera det du vill säga för att visa att du förstår texten.
Utveckla med att tänka Hur och Varför? Var inte för kortfattad. EX: Han var
lat. Skriv/säg i stället: Han var en kille som inte gillade att arbeta därför
att han tyckte bättre om att sova.
|
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll
och kommentera centrala delar med relativt god koppling till tidsaspekter och
orsakssamband visar eleven god läsförståelse. FORMATIV RESPONS: För att nå
till nästa nivå behöver du utveckla dina formuleringar. Använd ett mer
utvecklat och avancerat språk, t ex lite svårare ord och får med
känslouttryck, åsiktsuttryck osv. Tänk på att koppla det du skriver/säger
till texten du läst.
|
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters
innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till tidsaspekter och
orsakssamband visar eleven mycket god läsförståelse
|
Tolka och analysera
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del
underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk. FORMATIV
RESPONS: För att nå till nästa nivå, använd dig av egna erfarenheter eller
andra kunskaper som t ex filmer eller andra böcker när du tolkar och gör
jämförelse. Då visar du att du förstår budskapet och analyserar innehållet.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt
väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap
som kan läsas mellan raderna i olika verk. FORMATIV RESPONS: För att nå till
nästa nivå, använd dig av egna erfarenheter eller andra kunskaper som t ex
filmer eller andra böcker när du tolkar och gör jämförelse. Då visar du att du
förstår budskapet och analyserar innehållet. Här gäller det också hur du
formulerar dig och använder dina språkkunskaper och andra kunskaper, för att
få bra flyt i din text så att alla delar hänger ihop i en röd tråd.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt
olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som
kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk
|
Samtala och argumentera
|
Eleven kan med en i huvudsak fungerande kombination av
vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande
ämnen på ett enkelt sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och
framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt
som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven väljer och
använder då i huvudsak fungerande språkliga strategier för att förstå och
göra sig förstådd. FORMATIV RESOPNS: För att nå till nästa nivå, tänk på att
delta aktivt i samtalet, uttryck dina åsikter eller det du vill berätta
utförligt och ställ gärna frågor om det är något du inte förstår eller som du
vill veta mer om. Se till att du vet vad du pratar om, har underbyggd
information, så att du inte bara påstår något.
|
Eleven kan med en ändamålsenlig kombination av vardagsrelaterat och
ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett
utvecklat sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra
åsikter med utvecklade och underbyggda argument på ett sätt som för samtalen
och diskussionerna framåt. Eleven väljer och använder då fungerande språkliga
strategier för att förstå och göra sig förstådd. FORMATIV RESPONS: För att nå
till nästa nivå, fortsätt som tidigare men använd ett mer avancerat språk när
du talar och våga "ta ut svängarna lite". När du påstår något kan
du ge exempel för att förklara vad du menar
|
Eleven kan med en ändamålsenlig och effektiv
kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och
diskutera varierande ämnen på ett välutvecklat sätt. I sådana situationer kan
eleven ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl
underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt
och fördjupar eller breddar dem. Eleven väljer och använder då väl fungerande
språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar