måndag 26 oktober 2015

Stå ut! 9B

Under vecka 45-49 kommer vi att påbörja läsningen av nians första gemensamma bok som heter Stå ut och är skriven av Mattias Edvardsson. Precis som tidigare kommer du att ha läsläxa då du läser hemma ett bestämt antal sidor, för att sedan arbeta med uppgifter till det du har läst på lektionen. På samma sätt som tidigare kommer arbetet varvas med att du ibland arbetar enskilt och ibland i grupp.

Det är viktigt att du även denna gång har gjort din läsläxa och kommer väl förberedd till lektionen och textsamtalet för att du ska kunna bidra till det arbetet som ska göras.
Bildresultat för stå ut mattias edvardsson
Varje vecka kommer jag att lägga in uppgifterna eftersom här på bloggen så du vet vilket arbete som ska göras.


Läsläxan:

  • tisdag vecka 46 ska du ha läst till sidan 48 och funderat på vilka huvudpersonerna. Hur skulle du beskriva att de är som personer? Vilka inre egenskaper har de?
  • tisdag vecka 47 ska du ha läst till sidan 97. Välj ut ett citat ifrån boken som du tycker är intressant. Motivera varför du har valt just det citatet.
  • tisdag vecka 48 ska du ha läst till sidan 149.
  • tisdag vecka 49 ska du ha läst ut boken. 

Med förhoppning om många trevliga lässtunder och givande textsamtal!
/Ulrika 

PS. Det finns även möjlighet att lyssna på boken via denna länk:
Länk till Stå ut!

Läsförståelse
Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven grundläggande läsförståelse FORMATIV RESPONS: För att nå till nästa nivå behöver du skriva/säga mer i dina svar. Du behöver berätta mer och motivera det du vill säga för att visa att du förstår texten. Utveckla med att tänka Hur och Varför? Var inte för kortfattad. EX: Han var lat. Skriv/säg i stället: Han var en kille som inte gillade att arbeta därför att han tyckte bättre om att sova.
Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven god läsförståelse. FORMATIV RESPONS: För att nå till nästa nivå behöver du utveckla dina formuleringar. Använd ett mer utvecklat och avancerat språk, t ex lite svårare ord och får med känslouttryck, åsiktsuttryck osv. Tänk på att koppla det du skriver/säger till texten du läst.
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till tidsaspekter och orsakssamband visar eleven mycket god läsförståelse
Tolka och analysera
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk. FORMATIV RESPONS: För att nå till nästa nivå, använd dig av egna erfarenheter eller andra kunskaper som t ex filmer eller andra böcker när du tolkar och gör jämförelse. Då visar du att du förstår budskapet och analyserar innehållet.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk. FORMATIV RESPONS: För att nå till nästa nivå, använd dig av egna erfarenheter eller andra kunskaper som t ex filmer eller andra böcker när du tolkar och gör jämförelse. Då visar du att du förstår budskapet och analyserar innehållet. Här gäller det också hur du formulerar dig och använder dina språkkunskaper och andra kunskaper, för att få bra flyt i din text så att alla delar hänger ihop i en röd tråd.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter och referensramar samt olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk
Samtala och argumentera
Eleven kan med en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett enkelt sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven väljer och använder då i huvudsak fungerande språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd. FORMATIV RESOPNS: För att nå till nästa nivå, tänk på att delta aktivt i samtalet, uttryck dina åsikter eller det du vill berätta utförligt och ställ gärna frågor om det är något du inte förstår eller som du vill veta mer om. Se till att du vet vad du pratar om, har underbyggd information, så att du inte bara påstår något.
Eleven kan med en ändamålsenlig kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett utvecklat sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven väljer och använder då fungerande språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd. FORMATIV RESPONS: För att nå till nästa nivå, fortsätt som tidigare men använd ett mer avancerat språk när du talar och våga "ta ut svängarna lite". När du påstår något kan du ge exempel för att förklara vad du menar
Eleven kan med en ändamålsenlig och effektiv kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk samtala om och diskutera varierande ämnen på ett välutvecklat sätt. I sådana situationer kan eleven ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven väljer och använder då väl fungerande språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar