torsdag 21 november 2013

Den utvalde, elevexempel


Hej 8C!

Det är intressant att ta del av alla reflektioner från era läsgrupper. Jag ser fram emot att även fortsättningsvis få ta del av era boksamtal. Nedan ser ni ett utdrag från två av reflektionerna. 

"Tankarna som boken gett oss är att de är synd om dem. De får aldrig uppleva kärlek och de finns så mycket de inte känner till, t.ex djur och färger. Vi tycker att de är lite som robotar. Vi tycker det är hemskt att de ska börja plugga till jobb när de bara är 12. Att börja jobba när man är så ung tycker vi inte är bra."

"Man har väll fått reda på att det är ett ganska färglöst samhälle att folk inte kan se färger och man har också fått reda på att det en gång i tiden har varit ett vanligt samhälle. Miljön har jag fått fram som jag ser det är väl ett aktivt Tjernobyl där folk pratar i högtalare och ganska regelstrikt. Men jobbet som minnesbevarare verkar ju intressant. Jonas är ganska smart och med hjälp av alla minnen så förstår han vad som sker i samhället och att det kanske inte är så fint som alla tror. För att vara exakt om hur det är så är det väll en Tjernobyl diktatur, inte precis det första stället jag frivilligt hade flyttat till! Givaren verkar också intressant han har ju endel minnen så man får ju lära sig en hel del av han. Om det skulle vara ett jobb jag hade kunnat tänka mig att jobba med där så hade det väll varit just minnesbevarare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar