fredag 21 november 2014

Den utvalde 8B

Hej 8B!

Vi har nu läst första kapitlet av Den utvalde som är skriven av Lois Lowry, och vi kommer att fortsätta läsa under kommande veckor (47-50). Under arbetet kommer du att få arbeta med olika frågeställningar som är kopplade till din läsning. Frågeställningarna utgår ifrån de lässtrategier som vi gick igenom igår och du arbetar med dessa i din basgrupp.

Idag fredag vecka 47 vill jag att du tillsammans med din basgrupp, efter att ha läst första kapitlet, funderar på följande:

  • vad har du fått veta om samhället? Hur ser samhället ut? Hur är det uppbyggt? Utgå från det du kan läsa på raderna, mellan raderna och bortom raderna. 
  • fundera kring vad du tror att dessa ord och uttryck betyder: den utvalde, att man befrias, familjeenheten
  • finns det något övrigt du vill lyfta i basgruppen? Finns det något du inte har förstått?

Skapa ett dokument i driven för basgruppen som du delar med mig, Skriv sedan en sammanfattning utifrån det ni har pratat om.

Syftet med läsningen är att du ska utveckla din förmåga att:

  • läsa och analysera skönlitteratur (läsförståelse)
  • formulera dig i tal och skrift

Nedan hittar du kunskapskraven för arbetet.

Trevlig läsning!

Mvh Ulrika 



Du kan läsa skönlitteratur och sakprosa texter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du grundläggande läsförståelse.

Dessutom kan du utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang omtydligt framträdande budskap i olika verk.

Du kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då till viss delunderbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Du kan läsa skönlitteratur och sakprosa texter med gott flyt genom   att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar du god läsförståelse.

Dessutom kan du utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Du kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Du kan läsa skönlitteratur och sakprosa texter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse.

Dessutom kan du utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk.

Du kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.   Du drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar