Kommande veckor (47-50) kommer vi att läsa klassiker och du väljer själv vilken klassiker du vill läsa. Under arbetets gång kommer du att få olika frågeställningar utifrån din läsning som jag vill att du diskuterar i din basgrupp.
Syftet med läsningen är att du ska få stifta bekantskap med författare och litteratur från olika tidsepoker samt utveckla din förmåga att:
- läsa och analysera skönlitteratur
- formulera dig i tal och skrift
Torsdag vecka 47 vill jag att du presenterar din bok i din basgrupp genom att berätta kort vad boken handlar om, vem författaren är och varför du valde boken. Jämför sedan böckerna i er grupp. Vilka likheter och skillnader finns det osv?
Trevlig läsning!
Mvh Ulrika




PS. Nedan finner ni kunskapskraven för arbetsområdet.
Du kan läsa skönlitteratur och sakprosa texter med flyt genom
att, på ett i
huvudsak fungerande sätt,
välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar
av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter
visar du grundläggande läsförståelse.
Dessutom kan du utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang omtydligt framträdande budskap i
olika verk.
Du kan också föra enkla resonemang
om verket med kopplingar till dess upphovsman. Du drar då till viss delunderbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det
historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Du kan läsa skönlitteratur och sakprosa texter med gott flyt genom
att, på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters
särdrag. Genom att göra utvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med relativt
god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar du god läsförståelse.
Dessutom kan du utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna i
olika verk.
Du kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
Du drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det
historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
|
Du kan läsa skönlitteratur och sakprosa texter med mycket gott flyt genom
att, på ett ändamålsenligt
och effektivt sätt, välja och
använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar
av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter
visar eleven mycket god läsförståelse.
Dessutom kan du utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor
och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och
budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i
olika verk.
Du kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
Du drar då väl underbyggda
slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella
sammanhang som det har tillkommit i.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar