fredag 9 oktober 2015

Zozo 7D

Nu har vi avslutat arbetet med Den osynliga flickan, och jag skulle vilja tacka er för det fina arbetet ni har gjort. Ni har visat stort engagemang när vi t.ex. har arbetat med textsamtal utifrån det vi har läst.

Vi kommer nu att se en film som heter Zozo och arbeta med uppgifter till den. Uppgifterna kommer vi, precis som tidigare, att arbeta med enskilt, i grupp och i helkass.



Uppgifter till Zozo

1.  Förutom resan Zozo gör till Sverige kan man även säga att han gör en inre resa. Hur förändras Zozo under filmens gång?

2. Trots oroligheterna i Libanon så lever Zozo ett ganska normalt liv. Han spelar fotboll och träffar kompisar trots allt det som händer i samhället. Varför tror du att det är så? Hur tror du att du själv skulle göra om du var i samma situation som Zozo?

3. Vilken bild har Zozo och hans familj av Sverige? På vilket sätt och varför förändras den bilden när Zozo kommer till Sverige?

4. Zozos farfar säger: Har du någonsin sett mig gråta? Har du nånsin sett mig svag? Farfar vill att Zozo ska ge igen när han blir mobbad. Men Zozo säger: Jag är inte som du! Vad menar Zozo då tror du?

5. Det kommer många barn till Sverige som varit med om hemska saker. Hur tror du att man kan hjälpa dem till ett bra liv i Sverige?

6. Hur tror du att det skulle vara att tvingas fly från sitt land och komma till ett nytt helt främmande land? Svårigheter? Möjligheter?

7. Vilken betydelse har fågeln för handlingen? Vad symboliserar den? Vad symboliserar Zozos drömmar?

8.Vad tror du är filmens budskap?

9. Jämför Zozo med Parvana. Vilka skillnader och likheter finner du?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar